Klik hier om terug te gaan naar het overzicht van alle nieuwsbrieven.
Civilion
In deze editie Voor meer informatie kunt u ook terecht op onze website www.civilion.nl
Nieuwsbrief Juni 2011
Voorwoord

De markt verandert, het werk verandert, de opleidingen veranderen. En wij veranderen mee. Van SPBN voor bouwplaatspersoneel naar Civilion, hét Opleidingsinstituut voor de Civiele Betonbouw met een breed scala aan opleidingen en cursussen. Ook voor UTA personeel. Maar er moet meer gebeuren.

Stap vooruit met regionaal platform

Vandaar dat we op initiatief van de Taakgroep Opleidingen van de Vakgroep Civiele Betonbouw zijn gestart met de eerste regiobijeenkomsten met de thema's arbeidsmarktbenadering, scholing en personeelscoördinatie. De regiobijeenkomst is een nieuw regionaal platform voor directies van Civiele Betonbouwbedrijven. Waarom? Omdat we het binnen de branche wel eens zijn over de thema’s. En ook over het feit dat er iets moet gebeuren. Waar het nu op aan komt, is dat we iets gaan doen! En dat begint met de juiste mensen aan tafel, die concrete afspraken kunnen maken. Pér regio, omdat de behoefte per regio nu eenmaal anders is. In deze bijlage leest u het verslag van de bijeenkomsten van 25 mei en 15 juni. Een mooie eerste aanzet waarin de toekomstrichting wordt geschetst en ieders aandeel daarin steeds duidelijker wordt.

Een dikke tien voor u
Overigens zie ik tegelijkertijd in de praktijk al hele mooie initiatieven ontstaan. Bij de opzet van nieuwe cursussen zoals Projectorganisator en Probabilistisch Ramen geven de initiatiefnemers (en vakgroepleden) u een dikke tien. Alle complimenten voor de onderlinge samenwerking. Voor de openheid om kennis en ervaring met elkaar te delen. En voor de bereidheid om uw beste mensen in te zetten als vakdocent. Als dat geen vruchtbare bodem is voor een stijgende lijn in kwaliteit en imago, dan komt het met de arbeidsmarkt vast ook wel goed.

Tot slot
In navolging van de brief aan directies over de tarifering na 1 juli 2011, wil ik u graag wijzen op het artikel waarin we de achtergrond en voortgang van de financiële maatregelen die we moeten nemen, nader toelichten. We werken momenteel hard aan maatregelen met als doelstelling om op een zo kort mogelijke termijn een verlaging van het basisuurtarief te kunnen aankondigen. Tot die tijd vervolgen we onze koers, met de lange termijn voor ogen en uw belang voorop.

Veel leesplezier en alvast een mooie vakantie gewenst! Tot na de zomer!

Frank Fiers
Directeur

 

Naar boven
De nieuwe Projectorganisator


Arthur van den Berg (Strukton Civiel), docent en mede initiatiefnemer van de cursus Projectorganisator:
‘De wereld om ons heen verandert snel en onze voorbereiders merken dat als eerste. Dat betekent dat zij voorop moeten lopen in het ‘ontdekken’ hoe een werk het beste georganiseerd kan worden.’

Andere denkwijze, andere handelwijze
‘In de cursus ligt de nadruk dan ook niet op het aanreiken van tools en instrumenten, maar op het ontwikkelen van een andere denk- en handelwijze. En dat bereiken we door een interactieve manier van lesgeven en het steeds weer stellen van de vraag: Hoe zou jij dat oplossen? Uiteraard krijgen de deelnemers ook praktische tips en besteden we de nodige aandacht aan de theorie. ’

Jij bent de belangrijkste succesfactor
‘Dan praten we bij risicomanagement bijvoorbeeld over de vraag: Welk risico staat er volgens jou op nummer 1? Een veelgehoord antwoord is dan ‘gebrek aan communicatie’. Maar bij het organiseren van een project is het grootste risico de projectorganisator zelf. Tegelijkertijd is hij als procesverantwoordelijke en organisator van werk, ook de belangrijkste succesfactor. De projectorganisator beïnvloedt immers het proces door de beslissingen die hij neemt. En dát besef samen met het besef dat je niet alles weet en ook niet alles kúnt weten, maakt dat de deelnemers open staan voor informatie en kennis van buitenaf. En daar begint het leerproces.’ 

Blikveld verruimen
‘Een leerproces gaat met vallen en opstaan. Op het moment dat je onder druk staat, val je terug in je oude gedrag. Dat zag je bijvoorbeeld bij de eindopdracht. Daar toonden de deelnemers zich te afhankelijk van de opdracht. Terwijl het nu juist de kunst is om daar zelf invloed op uit te oefenen. Pro-actief. Als projectorganisator moet je zorgen dat je vroegtijdig meepraat en meedenkt. Dat je aan tafel komt bij het tenderteam en openingen creëert. Want als de werkprocessen zijn vastgelegd, dan ben je te laat. Je rol opeisen dus en daar heb je weer een dosis werkervaring en kennis voor nodig. De cursus heeft dus wel degelijk ook een grondige theoretische basis,’aldus van den Berg.

Leren van elkaar
‘Of we aan nazorg of een opfristraining doen? Ik vind dat ze nu vooral meters moeten maken. Gewoon doen en veel oefenen. Ervaren welke invloed ze hebben en welk effect dat heeft. En dan zou het mooi zijn als ze zelf de telefoon pakken om een dilemma aan elkaar voor te leggen: Hoe zou jij het doen? Kan ik daar eens over praten met jou?’ 

Een dikke tien

Een tevreden initiatiefnemer? ‘Jazeker! Ik hoop dan ook dat we dit najaar weer met 15 deelnemers - liefst drie mensen van vijf verschillende bedrijven - van start kunnen. En daarvoor wil ik graag een compliment maken aan Civilion. De rol die zij, Hans Soeter en John Roelofs, hebben gespeeld in het opzetten en organiseren van deze cursus was bijzonder effectief en efficiënt. Ook de inzet van bedrijven was bijzonder goed. Ze hebben direct hun beste mensen naar voren geschoven om les te geven en ook bij de uitwerking van de casussen bleek iedereen bereid zijn kennis te delen. Een dikke tien voor de openheid en onderlinge samenwerking!’

 

De ervaring van de deelnemers?

Philip Kremers, cursist en hoofd Projectverwerving bij Welling Bouw Didam
:
‘Toen ik begon was ik als projectorganisator werkzaam bij Strukton Civiel. Nu werk ik bij Welling Bouw Didam en zit ik meer in de voorbereidende fase, de tenderfase van een project. Ik wilde graag proefkonijn zijn van deze eerste cursus Projectorganisator omdat ik het een belangrijke aanvulling op het aanbod vindt. Er was nog geen opleiding die zo specifiek gericht is op deze cruciale rol in het bouwproces.’

Belangrijkste leereffect
‘Het belangrijkste leereffect vond ik het inzicht dat je krijgt in de keuken van collegabedrijven. We kampen allemaal met hetzelfde en dan is het heel leerzaam om te zien hoe een ander het aanpakt. Die openheid en het delen van ervaring en oplossingen, bood mij een duidelijke meerwaarde.’

Zelf nadenken
’Wat ik er nu in de praktijk mee doe? Dat is afhankelijk van de fase van het project. De ene keer haal ik de theorie uit de module Vergunning of Duurzaamheid erbij en op een ander moment pas ik de ervaring uit het risicomanagement-blok toe. De kern van de opleiding is dat je stil staat bij je rol als Projectorganisator. Hoe kun je die het beste inkleden? Hoe kijk jij er zelf tegen aan? Hoe zet jij jezelf neer binnen je organisatie? Dus ook in de praktijk moet je vooral zelf blijven nadenken.’

Goed voor je netwerk
‘Wat ik tot slot belangrijk vond, is de plezierige sfeer tussen de cursisten. Je ziet elkaar ook buiten de cursusdagen omdat je samenwerkt aan opdrachten. Dat gebeurt in een heel plezierige sfeer. Bovendien vergroot je je netwerk en dat is altijd handig. Als je elkaar dan eens nodig hebt, is het contact gemakkelijk gelegd!’

Naar boven
Nieuw: Probabilistisch Ramen

Deelnemer Joost Kuijs, kostprijsdeskundige bij Dura Vermeer Beton en Waterbouw
‘De naam zegt het al, Probabilistisch Ramen is het toekennen van bandbreedtes aan onderdelen van een kostprijsberekening, zodat je inzicht krijgt in de zekerheid van de kostprijs van een project.’

5 mensen, 5 antwoorden
‘Ik had al wel enige achtergrond in de theorie maar het bleek toch zinvol om goed scherp te hebben waar je mee bezig bent. En om meer inzicht te krijgen in de aandachtspunten bij een probabilistische kostprijsbepaling. En dan nog is het in de praktijk zo dat als je aan vijf  man vraagt wat bijvoorbeeld een betondek kost, je vijf heel verschillende antwoorden krijgt.’

Snel prioriteiten bepalen

‘Probabilistisch Ramen helpt je om in de tender- en uitvoeringsfase snel prioriteiten te kunnen bepalen. Na doorrekening van een raming weet je bijvoorbeeld meteen welke aspecten extra aandacht vergen. Dit kan aanvullend onderzoek zijn of het aanvragen van (extra) offertes. Ook je ervaring maakt natuurlijk dat je op een gegeven moment niet meer elk onderdeel tot in detail hoeft uit te rekenen. Bij kleine onderdelen in een groot project kun je voor je kostprijsbepaling wellicht al volstaan met een globale raming voorzien van bandbreedtes.’

De grootste winst

De grootste winst van Probabilistisch Ramen zit ‘m dan ook in het sneller en efficiënter kunnen neerleggen van de kostprijs. Een prijs waarin risico’s , bandbreedtes en hiermee de prijs(on)zekerheden zijn meegenomen. Wetende dat een tenderinspanning zo’n 0,5 tot 1,0% van de aanneemsom bedraagt, dan is wel duidelijk dat ‘t hier om een groot gezamenlijk belang van opdrachtgever en aannemer gaat.

Leren van elkaar
Na een toelichting op de theorie was er een huiswerkopdracht, uitgevoerd in werkgroepjes met deelnemers van verschillende bedrijven waarbij een raming van een ecoduct moest worden gemaakt. ‘Je overlegt met elkaar en zit telkens bij een ander bedrijf in huis. Dat is een leuk aspect van de cursus, waar Civilion een belangrijke rol in vervult. Zij brengt partijen met elkaar in contact en dat bevordert de onderlinge samenwerking,’ aldus Joost.

Over Christal Ball en Monte Carlo simulaties
Kuijs vervolgt: ‘Bij de uitkomsten van de huiswerkopdrachten was er trouwens opvallend veel verschil tussen de groepjes. Verhelderend en beangstigend tegelijk. Want wat is nu waarheid? Het blijft immers tot op zekere hoogte verantwoord gokken. Zo kom je bij Probabilistisch Ramen termen tegen als Christal Ball en de Monte Carlo simulatie. Het blijft voer voor discussie. Want iedereen was even ‘zeker’ van zijn zaak. En waarin zit ‘m dat verschil? Welke factoren hebben welke invloed? En hoe kun je dat met zo min mogelijk inspanning achterhalen? Dat is de kunst van Probabilistisch Ramen. Want je werkt weliswaar met de realiteit van rekenmodellen die iets 10.000 keer doorrekenen en dan op een gemiddelde uitkomen. Maar dan moet je natuurlijk wel weten wát je invoert!’

Initiatiefnemer Jan Schenk

‘We voelden de behoefte aan een cursus Probabilistisch Ramen bij de TaakGroepRegelgeving al langer. Het proces van RAW naar D&C is al tien jaar aan de gang, begroten doen we veelal nog steeds heel nauwkeurig. Een tijdrovend en duur proces en op het moment dat het D&C gehalte toeneemt zie je dat de wal het schip keert. Het is goed om de uitwerking van het ontwerp en de mate van detail van de kostenraming op elkaar te laten aansluiten. Met een probabilistische benadering breng je vervolgens de onzekerheden in beeld. Daarmee kun je op termijn de inspanningen voor een tender beperken en toch voldoende zekerheid krijgen over de prijs. Daar komt nog bij dat ook opdrachtgevers in het kader van ‘gunnen op reële prijs’ en ‘probabilistisch gunnen’ ook vragen om deze benadering.‘

Prorail gaat Probabilistisch gunnen

‘We lieten de deelnemers hun raming presenteren en beargumenteren naar de opdrachtgevers, Rijkswaterstaat en Prorail in dit geval. Voor hen is het belangrijk om te achterhalen hoe ze objectief kunnen gaan gunnen op grond van een Probabilistische raming. Heel actueel, want Prorail start daar binnenkort mee. Begin juli organiseert zij een eerste bijeenkomst voor marktpartijen.’

Dit najaar voor directies
‘In het eerste gedeelte van deze cursus zijn naast begroters en kostendeskundigen ook projectleiders en tendermanagers betrokken. Maar ook voor management en directies is het goed om te weten wat de waarde is van een probabilistische raming, welke strategie ze daarmee kunnen volgen en met welk percentage onvoorzien ze moeten rekenen. Vandaar dat we voor deze doelgroep in oktober 2011 nog een programma in petto hebben!’

Naar boven
Civilion Academy: student aan het woord

Sjaak Gerritsen, 23 jaar en afgestudeerd aan HBO Bouwkunde, richting Restauratie en Renovatie: ‘Dat bleek toch niet helemaal wat ik zocht.’

Het was snel geregeld!
‘Ik wilde aanvankelijk doorstuderen, maar de studiefinancieringsplannen van de overheid staken daar een stokje voor. In plaats van studeren moest er geld in het laatje komen. Ik ben gaan solliciteren en heb wel 30, 40 brieven de deur uit gedaan, maar werd nergens aangenomen. Geen ervaring. Toen belde recruiter Nicolle van Dijk van Civilion. Ze had mijn cv van het internet geplukt en vroeg me langs te komen. Het was een erg prettig gesprek en ik kon direct van start aan de Civilion Academy.’



Ik ben aangenaam verrast
‘Ik ben aangenaam verrast door het vakgebied. Wat ik er leuk aan vind, is hoe bizar groot de Civiele Betonwerken zijn. Bij renovatie heb je het over een type steen, hier praat je over 60 ton beton. Je hebt er geen idee van wat er allemaal komt kijken als je met 120 km per uur onder een viaduct door rijdt. De variatie is enorm en er zijn geen twee bruggen hetzelfde. Een integraal vak dat nooit verveelt!’

De meerwaarde voor Heijmans

‘Ik werd geplaatst bij Heijmans op het technisch bedrijfsbureau als assistent werkvoorbereider. Wij houden ons bezig met hulpconstructies en bekistingen bijvoorbeeld. Er zitten hier mensen met een schat aan kennis en praktijkervaring. Een fijne plek waar ik veel kan leren, maar waar ik wel degelijk ook een bijdrage kan leveren. Ik heb wel affiniteit met computers en heb me hier kunnen toeleggen op het Building Info Model (BIM), waarmee we de kans op fouten verkleinen en faalkosten terugdringen.'

Leuke wisselwerking

'In het eerste jaar van de Academy zijn alle deelnemers op hetzelfde theoretische niveau gebracht. Er zijn een paar studenten met een HBO achtergrond en voor ons is het soms herhaling. De rest heeft een MBO en praktijkachtergrond en voor hen is het even bijspijkeren. Met name op het gebied van wiskunde en (vloeistof)mechanica. De praktijkervaring die zij meebrengen – en ook de kennis en schat aan ervaring van de vakdocenten – is voor ons ‘HBO-ers’ juist weer erg interessant. We werken samen aan projecten en soms moeten wij de ‘praktijkmensen’ aansporen en wijzen op de deadlines. Aan de andere kant krijgen we van hen wel eens te horen: ”Dat is leuk die berekening, maar daar klopt in de praktijk natuurlijk helemaal niks van!”



Ik ga met veel plezier het 2e jaar in en hoop dat we daar nu ook in het theoretisch onderdeel - net als dat bij de casussen het geval is - nog meer specifiek op de Civiele Betonbouw in gaan.'





Naar boven
Tarifering na 1 juli 2011
De veranderingen in de markt, het wegvallen van O&O gelden en de forse loonsverhoging in de CAO trekken een enorme wissel op onze begroting. Om de financiële continuïteit van Civilion te waarborgen, zijn maatregelingen noodzakelijk. We hebben de afgelopen periode een efficiencyslag uitgevoerd in ons opleidingstraject en een besparing op onze overheadkosten gerealiseerd. Dat bleek niet genoeg om het gat te dichten. Vandaar dat we in overleg met onze lidbedrijven hebben besloten om per 1 juli de reisuren en kilometers door te factureren. Naast het uurtarief, dat vooralsnog gelijk blijft. Maar daarover zijn we nog in gesprek!

Onderscheid loonkosten en opleidingskosten
Het doorberekenen van reisuren en reiskosten lijkt in eerste instantie op een kostenverhoging en dat is het op korte termijn bekeken natuurlijk ook. Op de lange termijn krijgen we hiermee wel een zuiverder onderscheid tussen loon- en opleidingskosten, inclusief de kosten om op het werk te komen (reisuren en kilometervergoeding). Voorheen berekenden we één tarief, ongeacht waar de leerling vandaan moest komen. Een onevenwichtig systeem, want als iemand van ver moet komen, betaal je daar allemaal aan mee. Nu betaal je wat het kost.

Lager basisuurtarief?
Dit betekent niet dat we ons zomaar neerleggen bij de opgelegde loonsverhoging uit de CAO. Een verhoging die we gezien de economische omstandigheden en de weerslag die het zal hebben op de benodigde instroom, onacceptabel vinden. In nauwe samenwerking met Bouwend Nederland en collega-opleidingsinstanties gaan we er dan ook alles aan doen om de loonkosten van leerlingen terug te dringen. Om daarmee niet alleen uw concurrentiepositie, maar ook die van de leerlingen in tact te houden. Dat is ons doel! Of het gaat lukken, is nog niet duidelijk. De vooruitzichten op een positieve uitkomst zijn wel goed. We houden u op de hoogte!

Naar boven
BAS Research & Technology en Civilion


Het innovatieve Research & Technology bedrijf BAS en Opleidingsinstituut Civilion werkten dit voorjaar samen aan een Symposium met als thema:

Geld verdienen met een slimmer betonbouwproces

Robin Versteegh, uitvoerder bij Aannemersbedrijf K. Dekker BV was erbij: ‘Het was een workshop voor aannemers uit de Civiele Betonbouw. Een oriëntatiedag met ontzettend veel informatie. Gelukkig kregen we een uitdraai van de hele dag toegestuurd.’

Proces versnellen, kosten verlagen
In hoofdlijnen kwamen er drie onderwerpen aan de orde: faalkosten, procesgang en innovaties. ‘Te veel om morgen mee aan de slag te gaan, maar een prima dag om je kennis te verbreden. Ik heb nu een indicatie van wat er allemaal mogelijk is om bepaalde processen te versnellen en daardoor kosten te verlagen. En dat is nogal wat.’

Eye-openers

‘Wat me bijvoorbeeld is bijgebleven is de temperatuurmeting. Ik wist niet dat dat ook geautomatiseerd op afstand kon. Of neem de voorschriften voor sterktes in het beton. Daar zou je best van kunnen afwijken om  bijvoorbeeld eerder te ontkisten. Ook een eye-opener. Ik zou het erg interessant vinden om die onderwerpen nog eens nader uit te diepen in een vervolg!’


Naar boven
Upgrading Cursus Praktische Uitvoerder

Frans Jansen adviseur bij Heijmans Beton- en Waterbouw:
'Sinds dit voorjaar hebben we een module Uitvoeringstechnologie toegevoegd aan de cursus Praktisch Uitvoerder. Het is een cursus die vooral gevolgd wordt door voormalige timmerlieden en voormannen. Mensen die vanuit de praktijk doorgroeien tot uitvoerder.’



De invloed van de bekisting

'Tijdens de module Uitvoeringstechnologie maken we de deelnemers bewust van de keuze en invloed die een bekisting heeft op de procesgang en de kosten. Op de inkoop van een kubieke meter beton heb je als uitvoerder geen invloed. Wel op het type bekisting dat je kiest. Wil je een traditionele met balken en planken? Kies je voor een systeembekisting? Of gaat je voorkeur uit naar een gespecialiseerde maatwerk variant? Dat heeft alles te maken met de kwaliteitseisen, de oppervlakte beoordelingsklasse en de gewenste vorm.’

Volwaardig gesprekspartner
‘In hun rol als timmerman krijgen ze een tekening voorgeschoteld die ze moeten uitwerken. Nu moeten ze leren meedenken en meebeslissen. Om volwaardig gesprekspartner van specialisten te kunnen zijn, moet je kunnen beargumenteren en logisch kunnen onderbouwen waarom je voor een bepaalde bekisting kiest. Dat vraagt nogal wat, maar past wel bij de veranderende rol die een uitvoerder vandaag de dag heeft.’

Hoe hebben we dat aangepakt?
‘Allereerst door ze mee te nemen in wat er allemaal te krijgen is. Vervolgens door ze een rekensom te laten maken waarmee duidelijk wordt welk gedeelte van de kostprijs bepaald wordt door de bekisting. En dat kan zomaar 50  of 60 % zijn, terug te brengen tot 30 of 40 % als je het goed aanpakt.’

Praktische vertaalslag
‘Daarna komt het aan op de praktische vertaalslag. Want het blijven praktijkmensen die vaak wat minder feeling hebben met planningen, deadlines en papier. Vandaar dat we de theorie hebben afgewisseld met opdrachten, onderlinge interactie en veel praktijkvoorbeelden. We zaten bij een project op het spoor (Vleugel) en konden na de lunch direct laten zien wat we die ochtend hadden besproken. Dat maakt het leuk en dan blijft het beter hangen!’




Naar boven
Diploma-uitreiking Civilion Construct

Op vrijdag 13 mei heeft op ons opleidingscentrum de jaarlijkse diploma uitreiking plaatsgevonden.

Voorafgaand aan deze belangrijke gebeurtenis was er op die dag ook welverdiende aandacht voor het afscheid van onze instructeur Hans Konings. De vakman die 13 jaar met enthousiasme invulling heeft gegeven aan de praktijkbegeleiding, gaat genieten van zijn Vut- tijd.


Tijdens het officiële gedeelte in de praktijkhal hebben - in het bijzijn van partners,familie en betrokkenen van de diverse leerbedrijven - 37 primaire en 12 voortgezette leerlingen hun felbegeerde diploma in ontvangst genomen. Onder stralende omstandigheden en onder het genot van een hapje en drankje werd het feest voortgezet. Het bleef nog lang druk en gezellig.

 Angelo van der Pluijm

Naar boven
Game On: groot succes

Op dinsdag 24 en woensdag 25 mei vond de tweejaarlijkse techniekbeurs plaats. Maar liefst 6500 kinderen van de basisschool en middelbare school werden op een interactieve manier in contact gebracht met techniek. Van installatie en elektro tot weg- en waterbouw. Doel is om het imago van techniek te verbeteren en daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen.

Veel te doen
Nicolle van Dijk: ‘De beurs werd opgedeeld in pleinen. Elke 10 minuten gingen de kinderen naar een ander techniekplein. Ze kwamen tijd tekort en deden allemaal enthousiast mee. Op ons ‘infraplein’ stonden onder meer Mobilis met een ontwerpprogramma voor een burg en Ballast Nedam met een computerprogramma en een quiz. Bij ons – Civilion Construct - moesten de kinderen een brug maken en wie het snelst een brug had gebouwd waar je overheen kon lopen, die had gewonnen. In de aanloop naar de beurs toe, hadden we via de scholen een opdracht gegeven om een brug te maken van spaghetti. Ongekookt, ja ;-).’



Spaghettibrug
‘In de eindresultaten zie je een enorme diversiteit. Dat is erg leuk om te zien. En talent haal je er direct uit. Dat zijn de kinderen die in driehoekjes kunnen denken. Of het toevallig is dat de winnaars - uit elke leeftijdcategorie één - allemaal meisjes zijn? Nee hoor, vrouwen en techniek, is gewoon een prima combinatie! aldus Nicolle. De winnaars Anne-Greet en Coby van de Johannes Calvijn school kregen niet alleen een verdiende medaille, maar mochten ook met de klas een kijkje nemen bij het project Centraal Station Rotterdam van Mobilis.


Kiezen voor techniek
‘Wat ook erg leuk is, is dat we veel kinderen ‘s avonds met hun ouders zien terugkomen. Goed dat ook de ouders beter zicht krijgen op de diversiteit en mogelijkheden van een studie of baan in de techniek. Zij spelen immers een belangrijke rol in de beeldvorming en de uiteindelijke keuze. We doen over twee jaar dan ook zeker weer mee aan de Game On. Samen met een aantal lidbedrijven dragen we dan toch weer een klein steentje bij aan een positief imago van de Civiele Betonbouw!


Naar boven
Gewijzigde erkenningsregeling voor leerbedrijven

Het bestuur van Fundeon heeft in februari 2011 de notitie “visie professionalisering praktijkopleiders" vastgesteld. Deze visie heeft gevolgen voor de huidige erkenningsregeling, die dateert uit 2006. In de oude regeling mocht een leerling begeleid worden door een begeleidend vakman. Ook mocht een werkgever van een bedrijf met minder dan 10 werknemers als leermeester fungeren.


De nieuwe regeling per 1 juli 2011
Fundeon heeft gemeend deze regeling aan te moeten passen om zodoende de leeromgeving van leerlingen in de beroepspraktijk nog verder te verbeteren en ze een goede en deskundige begeleiding te bieden.
De wijzigingen die op ons en onze lidbedrijven betrekking hebben houden het volgende in: 

  •  De leerling moet nu begeleid en beoordeeld worden door een erkend leermeester. De leermeester moet altijd op de bouwplaats aanwezig zijn als daar een leerling aan het werk is.
  • Een erkend leermeester kan op de bouwplaats waar hij zelf ook werkt maximaal 3 leerlingen begeleiden.
  • Een werkgever van een bedrijf met minder dan 10 werknemers die de begeleiding uitbesteed aan een begeleidend vakman mag niet meer als leermeester optreden.
  • De erkende leermeester dient om het jaar de verplichte nascholingscursus te volgen.

De overgangsregeling
Vanaf 1 juli 2011 is de nieuwe erkenningsregeling operationeel. Fundeon hanteert een overgangsregeling. Binnen 2 jaar na de invoeringsdatum komt de adviseur Beroepspraktijk van Fundeon persoonlijk langs om afspraken te maken over de overgangstermijn. Tot die tijd verandert er niets aan de huidige status van het leerbedrijf.

Onze mening?
Vanzelfsprekend staan wij achter het  beoogde doel; het onderwijs niveau een kwaliteitsimpuls geven. Maar er kunnen ook kanttekeningen geplaatst worden. Zo mogen er vraagtekens gesteld worden bij de praktische haalbaarheid. Vooral bij leerbedrijven waarbij de huidige leermeester niet altijd op de werkvloer kan zijn, zal de nieuwe regeling problemen geven. Dit geldt met name voor MBK bedrijven en uitvoering van kleine werken.

In het streven van Fundeon om meer leermeesters op te leiden ligt het gevaar op de loer dat je mensen naar een cursus stuurt die het aan ambitie en capaciteit ontbreekt; een cursus geeft vanzelfsprekend geen garantie voor goed leermeesterschap. Bedrijven zijn verplicht leermeestercursus en nascholing door Fundeon medewerkers te laten verzorgen?

Wij zouden liever zien dat de eisen waaraan leermeesters moeten voldoen, duidelijk worden gedefinieerd. Deze eisen kunnen dan verwerkt  worden in een examen of toets. En bedrijven zouden zelf de keuze moeten mogen maken hoe en in samenwerking met wie zij hun leermeesters op niveau krijgen. Ook kunnen wij ons voorstellen dat het dwangmatige karakter van de uitvoering van deze regeling bij veel bedrijven juist op dit moment verkeerd kan vallen.

Heeft u vragen of wilt u eens van gedachten wisselen, neem dan gerust contact op met Angelo van der Pluijm of Frank Fiers.

Naar boven
NIEUW: Wapeningstekeninglezen

De eerste aanmeldingen zijn al binnen en na de Bouwvak willen we van start met de eerste pilot Wapeningstekening lezen.

  

In de basiscursus die bedoeld is voor (beton) timmerlieden staat het lezen van de wapeningstekening centraal. In het tweedaagse programma voor uitvoerders en projectleiders is er daarnaast ook aandacht voor controleren/keuren van wapeningstekeningen. In de bijlage leest u alles over de inhoud en het programma.

Meld u vandaag nog aan
Meldt u zich nog vóór de vakantie aan, dan gaan wij aan de slag met de organisatie. Voor meer informatie, kunt u rechtstreeks mailen naar opleidingen@civilion.nl 

Naar boven
Opleiding Klein Steigerwerk

De opleiding Klein Steigerwerk is op maat gemaakt voor de Civieltechniek. Vanuit de praktijk kwamen er steeds meer signalen dat er behoefte was aan een opleiding om zelfstandig kleine aanpassingen te kunnen doen aan steigers. Mede ook door de verandering van wet en regelgeving en de nieuwe Richtlijn Steigers (R.S.) die zijn intrede geeft gedaan, hebben we deze cursus ontwikkeld.


Zelf kleine aanpassingen doen?
Het steigers bouwen wordt steeds vaker overgelaten aan professionele bedrijven die vakbekwaam gecertificeerde steigerbouwers in dienst hebben. Maar als de specialist - nadat hij de steiger heeft overgedragen aan de opdrachtgever - vertrekt, zijn er vaak nog kleine aanpassingen nodig om het werk vlot te laten verlopen. Om nu voor al die kleine aanpassingen de specialist te laten terugkomen is een kostbare zaak. Echter steigers aanpassen mag volgens de wet alleen door die personen die daarvoor voldoende zijn opgeleid en middels een proef van bekwaamheid hebben aangetoond voldoende competent zijn voor de uitoefening van hun taak.


Wat houdt de opleiding klein steigerwerk in?
Het is een eendaagse opleiding met veel praktijk, waarbij men wordt geleerd om niet constructieve aanpassingen aan steigers op een veilige en vakkundige wijze uit te voeren. Een paar voorbeelden van niet-constructieve werkzaamheden zijn: Het verplaatsen van een ladder of een console en het verplaatsen van leuningwerk om bijvoorbeeld een constructiebalk te kunnen doorvoeren.

We moeten daarbij wel opmerken dat de steiger daarna dan weer moet worden vrijgegeven voor gebruik door een - zoals de wet en ook de R.S. aangeeft - een beroeps specifieke deskundige. Voor standaard configuraties is dat een persoon met minimaal een Veiligheids-Beoordelaar-Steigers II (VBS II) vakbekwaamheid certificaat.

Waar en bij wie?
De opleidingen kunnen gegeven worden op elke plaats in Nederland waar voldoende lesruimte aanwezig is en voor de praktijk bij Klein Steigerwerk ook voldoende steigermateriaal. Aanmeldingen voor deze opleidingen lopen via Civilion in Mierlo. Voor meer info kunt u kijken op www.trainingscaffolding.com of mailen naar info@trainingscaffolding.com of bellen met 0180-655599.


Naar boven
Week van het Ambacht


Van 8 tot en met 16 april heeft de vijfde editie van de Week van het Ambacht plaatsgevonden. Civilion heeft alle evenementen bijgewoond. De evenementen vonden plaats in de regio’s Haaglanden, Utrecht/Lek-IJssel, Twente, Drenthe, Eindhoven en Zuid-Holland Zuid. Tijdens deze evenementen hebben de bezoekers kennis gemaakt met het vak betontimmerman.


Naar boven
Cursusplanning
Een overzicht van de cursussen en opleidingen dit najaar vindt u hier. Naar boven